BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 23 Jun 2009

Kata

Kata-kata seorang aku kadangkala tidak boleh dipercayai.
Bukan sebab aku pembohong.
Bukan sebab aku penipu.
Tapi sebab aku seringkali menyorokkan sesuatu kebenaran.
Bukan untuk kepentingan diri sendiri, tapi demi menjaga hati orang lain.
Dulu aku tak sedar pun sifat aku yang satu ni.
Tapi, bila aku aku kenal kawan-kawan aku yang sekarang ni, semuanya berubah.
Dia yang mula-mula tegur aku.
Katanya,

'Awak ni selalu macam menyorokkan something.
Macam taknak berterus terang.
Orang rasa macam awak ni bohong tau.’

1st time aku dengar dia cakap macam tu, aku terkejut.
Aku berbohong?

Sebenarnya kadang-kadang, cakap sesuatu yang melegakan hati orang adalah lebih baik daripada cakap sesuatu yang menyakitkan hati orang.
Lebih-lebih lagi kalau orang tu sensitif.
Aku tak suka ambik risiko bemasam muka dengan orang macam ni.
Sebabnya, degil aku ni boleh tahan jugak.
Tak pandai nak memujuk, dan tak pandai meluahkan kata-kata maaf.
Jalan selamat adalah dengan tidak berterus terang.

Tapi orang macam aku, kalau dah belajar tentang sesuatu sifat, aku akan teruskan dengan sifat yang satu tu. Lurus.
Sekarang ni aku jadi seorang yang berterus terang.
Tapi masalahnya, terus terang tak kena tempat.
Memang bahaya, tapi biasanya aku cuma berterus terang kalau keadaan mengizinkan.
Orang yang sensitif, aku elakkan.

3 ulasan:

haruan tasek berkata...

berterus terang adalah terbaik. kalau tak berterus terang satu hari dapat tau lagi naya.

Monkey D Luffy berkata...

betul kata haruan

.::noriko::. berkata...

sbnrnya kdg2 aku x smpai ati nak ckp bnde yg btul..
tp kalo x ckp, kdg2 aku mkn ati jgk..
nk bt mcm mne lg..