BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 12 Mac 2009

Ada aku kesah??!!!

Hari ni kelas macam biasa. Kalau nak ikutkan, aku ada dua pembentangan hari ni, tapi atas sebab-sebab tertentu, satu lagi tu kena bentang minggu depan. Alhamdulillah, selesai sudah satu pembentangan. Semiotik. Subjek ni memang susah bagi aku. So, bila nak bentang tu takut jugak kalau2 orang tak paham. Tapi dapat pulak pujian dari lecturer. Sungguh tak sangka. Dia kata kitorang punya isi pembentangan macam tahap master punya. N, dia gak cakap, kalau diberi peluang untuk buat master, nak tak buat kajian semiotik yang ni. Aku awal2 kata tak sanggup.

Tapi tu lah. Apa yang kita buat tu, tak semua orang suka. Dalam lecturer dok puji2 tu, ada satu suara sumbang. Aku masa tu tak perasan sebab aku lebih menumpukan apa yang lecturer cakap. Tapi kawan aku kata, dia dengar apa yang budak tu cakap. ‘Ke copy?’... tu lah ayat budak tu. Dengan nada suara yang agak menyakitkan telinga dan hati bagi sesiapa yang mendengar. Pergh!! Berasap. Aku pun tak paham lah dengan budak ni. Ada ke aku n kawan aku tu menyusahkan dia? Dia ingat tajuk tu senang ke macam tajuk yang dia dapat tu? Huh! Tau bercakap jek. Ingat aku bangga sangat ke dengan pujian lecturer tu. Aku sedar, aku buat tu bukan dari idea kitorang sendiri macam yang dia buat. Tapi tajuk kitorang ni adalah berkaitan dengan fakta. Mestilah merujuk pada buku.

Iklan berkaitan dengan seni pembujukan. Maka, ada jugak kaitan dengan retorik sebab retorik jugak menggunakan teori pembujukan. Sebab tu ada unsur retorik sikit. Tapi dia paham ke? Buku rujukan yang kitorang guna tu adalah dalam bahasa Indonesia. Nak translate satu hal. N nak paham tu pun satu hal. Tapi dia tak tau hal tu. Kitorang bukan ikut bulat2 macam dalam buku tu. Bukan plagiat pun. Kalo plagiat tu, lainlah. Tiru bulat2. Nak kena saman? Kitorang buat berdasarkan pemahaman kitorang lah. Bengong.

Dah tu, ntah macam mana, rupanya dia bentang lepas kitorang pulak tu. N dengan selambanya, sebelum dia bentang dia sempat lagi cakap, ‘yang ni bukan copy eyh, tapi hasil idea kitorang sendiri.’ Huh! Ada aku tanya?? Dalam hati aku, sempat jugak berkata, dia ni kenapa? Macam perli jek. Huh! Ada aku kesah?? Suka hati dia la. Agaknya dia tu spesies yang tak boleh tengok orang lebih pada dia kot. Lantak la. Ingatlah, kita hidup ni bukan tentang diri kita jek. Terimalah kelebihan dan kelemahan orang lain dengan hati yang terbuka. Huh!!...

1 ulasan:

K-chan [Ashura] berkata...

Setuju dengan ayat yang dia tak suka tengok orang lebih dari kita. Agaknya dia jenis begitulah.. Sabar je lah..