BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 7 April 2009

Homestay Batang Nyamor

Aku baru balik dari Homestay Batang Nyamor, Rembau. First time join homestay n apa yang boleh aku katakan satu jek. BEST!! 2 jek. Berbaloi jugak la pergi ke sana. First time rasai kehidupan n tinggal kat negeri Sembilan. Selama just lalu jek N.9 2. Kalau boleh macam tak nak balik kL jek semalam. Kampung tu nyaman sungguh kalau nak dibandingkan ngn kL ni walaupun banyak kerbau kat sana.

Kitorang datang sana untuk Pesta Adat Homestay. Ramai jugak peserta selain dari kitorang. Ada budak UKM, UUM, INTI University College, tourist guide pun ada. Peserta tu jugak ada yang dari Korea, Jepun, Cameroon, Fiji, n mana2 ntah. Macam2 aktiviti sepanjang tiga hari kat sana. Barulah aku faham adat dorang tu macam mana. Negeri ni boleh dikatakan masih kuat berpegang pada adat kalau nak dibandingkan dengan negeri2 lain kat Malaysia. Agaknya la kot. Dorang yang cakap camtu.

Tinggal dengan keluarga angkat. Mak angkat aku namanya Zaleha. Kitorang panggil dia wan aje. Aku n tiga lagi kwn2 jadi anak angkat wan. Tapi macam cucu jek. Aku ngan kawan2 seramai 4 org jadi anak angkat dia. Tapi kitorang just sempat bermesra time makan jek. Waktu yang lain kitorang sibuk dengan aktiviti yang telah dijadualkan. So, hanya waktu makan n tidur jek kitorang kat rumah.

Satu jek yg aku tak puas hati sepanjang kat sana. Bukan aku sorang, tapi rasanya kawan2 aku pun ramai gak yg tak puas hati kot. Aku pun tak tau nape diskriminasi berlaku walaupun kitorang bukan berkulit hitam. Maybe sebab dorang dari U yg satu tu anak negeri kot. Maybe sbb tu dpt lynan spesel. N, maybe gak dorang datang dengan satu tujuan yg kitorang tak tau. Mungkin untuk kajian dorang kot. Ah, whatever la. Aku pun tak kisah sangat hal ni.

But, overall is okey. Kalau ada masa, aku akan datang semula ke sini. Gunung Datuk belum ku tawan lagi. Hehehe. Satu pengalaman pertama buat aku. Sangat berharga. Aku just jadi diri aku jek. N kawan2 aku pun buat hal2 sendiri jek. Tapi banyak perkara yang aku belajar kat sini. Yang pentingnya, seronok n enjoy sepanjang kat sini. Walaupun tak jauh perjalanan, tapi luas pemandangan.

1 ulasan:

Kapten Luffy berkata...

aku dulu KO-K pembangunan masyarakat.. selalu keluar cam tu setiap sem ;)