BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 27 Mei 2009

BEFORE…

Before you SPEAK,
LISTEN

Berdasarkan kata-kata ni, biasanya aku lebih suka mendengar berbanding bercakap. Aku bukan malas nak bercakap tapi kadang-kadang aku rasa apa yang aku nak cakapkan ni bukan benda yang penting, dan takkan siapa dengar. Aku hanya bercakap bila perlu. Lagi-lagi kepada orang yang tak berapa kenal dan rapat. So, lebih baik aku mendengar berbanding bercakap. Sebab tu bagi orang yang tak mengenali aku akan mengatakan bahawa aku ni seorang pendiam.


Before you WRITE,
THINK

Pernah terjadi pada aku, pada waktu aku mamai, aku menaip mesej tanpa berfikir. Ntah apa yang aku cakap, dan akibatnya aku dapat hadiah yang paling besar. Aku dikatakan sebagai seorang yang kurang ajar oleh seseorang. Dalam keadaan mamai, aku tak terfikir apa akibatnya daripada perkataan yang aku taip itu. Kalau dalam waktu sedar, tak mungkin aku mengatakan sedemikian. Terlajak perahu boleh diundur, tapi terlajak kata, buruk padahnya. Dan, aku mendapat pengajaran dari sini.


Before you SPEND,
EARN

Yang ni aku no comment sebab aku belum bekerja dan ada duit sendiri. Tapi aku ada duit daripada mak abah yang untuk aku gunakan pada masa aku memerlukan. Aku berbelanja guna duit tu lah, dan kadang-kadang, guna duit baki PTPTN yang masih tinggal setiap sem. Tapi biasanya aku shopping berdasarkan kemampuan aku jek.


Before you QUIT,
TRY!

Orang yang gagal adalah orang yang takut untuk mencuba. Jadi, sebelum berputus asa, kita perlulah mencuba. Orang yang berjaya adalah orang yang berani mencuba dan menghadapi risiko. Aku pulak, ada sesetengah perkara yang aku berani buat, dan ada sesetengahnya aku tak berani buat. Tapi kadang-kadang, benda yang kawan-kawan aku tak berani buat pun aku buat. Sebab bagi aku, setiap perkara tu, kita kena cuba walaupun sekali seumur hidup. Tapi tak termasuk benda yang negatif okey.

Jadi, fikir-fikirkanlah falsafah BEFORE ini...

4 ulasan:

haruan tasek berkata...

banyak pasal before you ni..tapi ko msg apa masa mamai tu? ko mamai apa?

Aizat berkata...

btol2!
ntk tau jgk mende yg ko taip time ko mamai tuh..

by the way, aq impress larr dgn ko..aq ni plawk byk sangat cakap yg org trase..haha..

susah aq nk jd pendiam..

Kapten Luffy berkata...

adakalanya berdiam itu baik

adakalanya tak

semua ni ikut keadaan

Tanpa Nama berkata...

bgus2...btul sgt la tu..